رد پیشنهاد آتشبس توسط دولت میانمار و مسلمانانی که در آتش تعصب میسوزند
چکیده : شبه نظامیان روهینجا موسوم به ارتش رهاییبخش آراکان روهینجا روز یکشنبه آتشبس یک جانبهای را اعلام کردند تا به هزاران مردم آواره در استان راخین کمکهای لازم ارائه شود. اما دولت میانمار در واکنش به این آتشبس تنها اعلام کرد که با تروریستها مذاکره نمیکند. اکنون دولت میانمار نه با تروریست ها بلکه با مردمی فقیر و بی خانمان می جنگد که سال هاست به خاظر تفاوت دینی در این سرزمین مورد ظلم و ستم قرارگرفته اند.
کلمه-زهرا امیری:
دین بودا بر پایه باورهایی بنا شده که که سعی دارد با رسیدن انسان به آرامشی درونی از اندوه آدمیان بکاهد. آموزه های این دین فاصله بسیار زیاد با خشونت دارد و تلاش می کنند به انسان ها بیاموزد که از طریق کسب بینشی درست از زندگی معیشت، گفتار و رفتار خود را اصلاح کنند تا از این طریق به آرامشی درونی دست یابند.
اما متاسفانه این دین همانند بقیه ادیان دستاویز عده ای شده که با تفسیری خشک و خشونت ورز، آتش جنگ بر علیه اقلیتی مظلوم به پا کرده اند.
مرور حوادث تلخ میانمار بار دیگر خطر رشد غده ای سرطانی در کنارمان را به ما گوشزد می کند: تعصب.
رد پیشنهاد آتش بسشبه نظامیان روهینجا موسوم به ارتش رهاییبخش آراکان روهینجا روز یکشنبه آتشبس یک جانبهای را اعلام کردند تا به هزاران مردم آواره در استان راخین کمکهای لازم ارائه شود. اما دولت میانمار در واکنش به این آتشبس تنها اعلام کرد که با تروریستها مذاکره نمیکند.
اما نکته مهم اینجاست که اکنون دولت میانمار نه با تروریست ها بلکه با مردمی فقیر و بی خانمان می جنگد که سال هاست به خاظر تفاوت دینی در این سرزمین مورد ظلم و ستم قرارگرفته اند.
زاو هتای، سخنگوی دولت میانمار اواخر روز یکشنبه در توئیتی اعلام کرد که دولت هیچ سیاستی برای مذاکره با تروریستها ندارد. اظهارات او بار دیگر بر موضع میانمار تاکید کرد مبنی بر اینکه ارتش رهاییبخش آراکان روهینجا که تاکید دارد برای حقوق مسلمانان روهینجایی مورد آزار قرار گرفته در استان راخین مبارزه میکند یک “سازمان تروریستی” است که میخواهد در این منطقه یک “جمهوری اسلامی” تاسیس کند. میانمار تاکید دارد که نیروهای امنیتیاش عملیات پاکسازی را برای دفاع در برابر اقدامات ارتش رهایی بخش آراکان روهینجا انجام میدهد.
سههزار مسلمان میانماری کشته شدهانداین در حالی است که وزیر خارجه بنگلادش می گوید که در دو هفته گذشته و با تشدید دور جدید خشونتها در میانمار بالغ بر ۳۰۰ هزار مسلمان اقلیت روهینجا از این خشونتها فرار کرده و وارد خاک بنگلادش شدهاند و ۳۰۰۰ تن نیز کشته شدهاند.
وزیر خارجه بنگلادش در گفتوگو با مطبوعات بعد از دادن گزارشی به فرستادگان کشورهای غربی و عربی و نمایندگان آژانسهای سازمان ملل در شهر داکا درباره تلاشهای کشورش برای رسیدگی به آوارگان روهینجا اظهار داشت: آنها (نیروهای میانمار) بالغ بر ۳۰۰۰ نفر را کشته و خانههایشان را ویران کردهاند. جامعه بینالمللی خشونتها در راخین را به عنوان نسلکشی توصیف کرده و ما نیز این گونه فکر میکنیم.
به گفته ابوالحسن محمود علی در دو هفته گذشته ۳۰۰ هزار آواره روهینجایی وارد بنگلادش شدهاند در حالیکه ۴۰۰۰ تن از آنها در حین فرار از شکنجه نیروهای امنیتی، وارد بنگلادش شدند. این وزیر دولت بنگلادش به فرستادگان گفت: کشورش پذیرای ۴۰۰ هزار آواره روهینجا در سه دهه گذشته بوده و موج اخیر نیز سبب شد که اکنون این تعداد به ۷۰۰ هزار نفر برسد که چالش بزرگی را متوجه داکا میکند. امروز کل جهان در کنار بنگلادش است و جامعه بینالمللی تمایل خود را برای همکاری با ما در زمینه مسائل سیاسی و انسانی اعلام کرده است.
او گفت: چند کشور پیش از این اختصاص اعتبارات بیشتر به این مسئله را اعلام کردند و این اعتبارات از طریق سازمان ملل اختصاص پیدا میکند.
کمپین آتش زنیناظران حقوق بشر و مسلمانان روهینجایی که در حال فرار از استان راخین هستند، میگویند: ارتش و بوداییان راخین کمپین آتش زنی با هدف بیرون راندن مسلمانان روهینجا را به راه انداختهاند.
به گزارش بی بی سی، در همین حال برخی اسناد و مدارک منتشر شده مبنی بر اینکه دولت مینهایی را کار گذاشته که تاکنون جان چند تن از غیرنظامیانی را که در حال فرار هستند، گرفته است.
عفو بینالملل اعلام کرد: ارتش میانمار یکی از چند ارتش کشورهای سراسر جهان که همچنان به استفاده از مینهای ضد نفر ادامه میدهد. عفو بینالملل ارتش میانمار را به استفاده از مینهای ضدنفر متهم کرده که طی هفته گذشته باعث جراحتهای جدی به دست کم ۵ نظامی شده است. به گفته عفو بینالملل دو تن از زخمی شدگان کودک هستند و گزارشاتی مبنی بر فوت یک مرد دیگر نیز وجود دارد.
تیرانا حسن، مدیر بخش واکنش بحران عفو بینالملل گفت: به همین خاطر است که استفاده از مینهای ضد نفر غیرقانونی هستند چراکه آنها به صورت کورکورانه و بیهدف مردم را میکشند و آنها را معلول میکنند. این مینها نمیتوانند میان شبه نظامیان و مردم عادی تمایزی قائل شوند.
تعصب خام در نادانی شدید ریشه دارد غده ای که بیش از جسم با روح انسان ها سر و کار دارد و در عین حال می تواند زندگی انسان های بسیاری را تباه سازد. امروز جامعه انسانی درگیر این بیماری خطرناک است و میانمار نشانه ای از این بلای جان بشریت است.
ماجرای مسلمانان میانمار از آنچه که به نظر می رسد پیچیده تر است و در کنار سابقۀ تاریخی هزار ساله اش، آنچه که پشت "نسل كشي مسلمانان مظلوم" قرار دارد رقابت دولتهاي امپریالیستی می باشد و بهره گیری اش از گروه های تروریستی جهادگر.
پس از آخرین وقایع خشونت آمیز در سال 2012 ، اخبار مربوط به "ظلم بودیست ها در حق مسلمین روهینگیا" که در استان "راخینه" واقع در شرق میانمار (برمۀ پیشین) زندگی می کنند بار دیگر مبدل به یکی از تیترهای خبری جهان شد.
مردم روهینگیا که گاه گاهی به آنها "آراکان" نیز گفته می شود. هر چند مسلمان بودن غالب اهالی روهینگیا امري اشكار است، با این حال هر چند اندک ولی روهینگیایی های هندو نیز در این سرزمین ساکن هستند. در قرن نهم میلادی يعني حدود 1200 سال قبل اعتقادات اسلامی توسط "تاجران و سياحان مسلمان" که از سرزمین های مسلمان نشین به این منطقه رفته بودند پخش و گسترش یافت.
تبدیل مسئلۀ آراکان به یک معضل مزمن، با ورود استعمار بریتانیا به این سرزمین آغاز شد و شکل گرفت. با توجه به حاصلخیزی منطقۀ آراکان که بخشی از بنگال بود، دولت بریتانیا در آن دوران اقدام به تشویق و کوچ دادن نیروی کار ارزان از بین مسلمان های هندوستان به این منطقه نمود. و این سرآغاز اقدامات نژادگرایانه از جانب بودائيهاي برمه (نام پیشین میانمار) در واکنش به کوچ نیروی کار ارزان توسط بریتانیا بود.
ولی آنچه که این مشکل را بغرنج تر کرد جنگ جهانی دوم و اشغال برمه توسط میلیتاریسم ژاپن بود که تا آن تاریخ تحت حاکمیت بریتانیا قرار داشت. در آن مقطع امپریالیسم ژاپن که در پی کسب متفق محلی بود، بودیست های راخینه را به خود جذب و آنها را عليه مسلمان بسيج کرد.
به دنبال اشغال برمه توسط ژاپن، بریتانیا مجبور به عقب نشینی شد و در این عقب نشینی با کاشتن تخم نفاق میان بودیست - مسلمان عملا زمینۀ نزاع را پایه ریزی کرد. بسیاری از اهالی مسلمان روهینگیا به دنبال اشغال خاکشان توسط ژاپن به قتل رسیدند. و این مبدل به جنگ نیابتی بین انگلستان و ژاپن در این منطقه شد.
پس از جنگ جهانی دوم و به دنبال مماشات مسلمان های این منطقه با محمد علی جناح (موسس پاکستان) جهت ادغام در پاکستان از یک طرف و تداخل آن با استقلال برمه از طرف دیگر، موضوع مسلمان های آراکان "حساسیت" بیشتری به خود گرفت. هرچند به دنبال استقلال برمه، وضعیت روهینگیایی ها بد بود، ولی با کودتای نظامی 1962 (کودتا بر علیه "او نو" که پس از استقلال برمه در 1948 به عنوان موسس و اولین نخست وزیر "جمهوری سوسیالیست برمه" انتخاب شد.) وضع مسلمانان بدتر شد، تصویب قانون شهروندی در سال 1982 معضل را پیچیده تر کرد. بر اساس این مصوبه، به آن عده از روهینگیایی ها که بعد از سال 1823 توسط بریتانیا از هندوستان به برمه کوچانده شده بودند حقوق شهروندی داده نشد. و بعد دويست سال و جندين نسل در برمه آنها را فاقد تابعيت برمه و مورد تعرض قرار دادند بلكه به نام اين قانون و به اين بهانه كل مسلمانان روهينكا به عنوان بيكانه مورد نسل كشي قرار دادند.