مشهد آثار مهدوى منه السلام در مسجد سيد اصفهان

مدير انجمن: مزارات

مشهد آثار مهدوى منه السلام در مسجد سيد اصفهان

پستتوسط najm155 » شنبه آپريل 26, 2025 7:23 am

مشهد آثار مهدوى منه السلام در مسجد سيداصفهان

Image


1 - اگرچه در روايت واقعه تصريح نشده كه محل حضور حضرت كجاى مسجد سيد بوده
اما قاعدتا بايد در جايي بوده باشد كه گنجايش مجالس عمومي و جمعيت را دارد

Image

چه شبستان قبلى يا شبستانهاى شرقى وغربى هر چند صحن مسجد هم محتمل است

Image

اما داخل شبستانهاي مسقف مسجد بوده باشد ارجح است

Image
چون برگزاري آن در صحن در مجالس بسيار مفصل و در وقت خواندن منبري معروف و يا در فصل مناسب هوا در جاى غير مسقف بوده است
Image
و غالب اوقات دعاى ندبه در شبستانهاى مسقف مسجد برگزار مي شده است

Image

2 - راوی واقعه حضور حضرت در مسجد سید اصفهان:

Image
مرحوم سید علی حسینی دولت آبادی:

Image

ایشان متولد دولت آباد اصفهان و متوفاى در سال 1374 شمسی و مدفون به امامزاده محمود، دولت آباد اصفهان، بوده است

سید علی خودش و پدرش مرحوم سيدمحمد؛ توفيق تشرفات متعددى را داشته اند
و توفيق ديدار يكي از مرتبطين با ناحيه مقدسه نيز داشته است،

(سيدعلى) ابتدا طلبه شده
اما در دوران رضاخان و ايجاد موانع و مضايقاتي كه براى طلاب و علما ايجاد كرده بودند
از طلبگى خارج شده
و به عنوان معلم به استخدام اداره فرهنگ اصفهان درآمده
و در مدرسه گلبهار تدريس مي كرد
وي بعد از آن ديگر معمم نبوده
و از اين كلاه هاى لگنى سياهرنگ لبه دار؛ به سر مى گذاشت،
البته سالها بعد در تشرفى كه نصيبش مى شود
حضرت از پوشيدن اين نوع كلاه ابراز ناراحتى مى كنند
و آن را به كلاه خاخامهاى يهود توصيف كرده
و توصيه به پرهيز از استفاده آن مى فرمايند
كه او هم اجتناب مي كند

3 - واقعه حضور حضرت امام زمان منه السلام در مسجد سيد:
مرحوم سید علی حسینی گفته است:
یک روز جمعه صبح زود عازم مسجد سيد شدم
و آقای ...(دعا خوان) شروع به خواندن دعای ندبه کرد.
ناگهان چشمانم به وجود مقدس امام زمان علیه السلام روشن شد.
آن حضرت تشریف آوردند و میان جمعیت نشستند، اما هیچکس ایشان را نمی شناخت.
بین دعای ندبه؛ آقایی ... (که دعاي نديه را مى خواند) حرفهایی را بر زبان آورد
که بوی خودستایی از آن استشمام می شد؛ برای مثال او گفت:
افراد زیادی از من التماس دعا خواسته اند،
و مرا شرمنده کرده اند که به این مسجد و مکان مقدّس آمده اند. ...
به محض این که این کلمات را بر زبان آورد،
به وضوح دیدم که امام زمان علیه السلام چهره شان در هم کشیده شد
و برخاستند و تشریف بردند!!!.

4- عبرت و درس آموزنده مهم
اولين اشكال آن دعاخوان اين بوده كه:
تعبيركرده تشربف آوردن آن ملتمسين دعا به جلسه دعاى ندبه و شرمنده شدن كوينده ... گويا آنها با آمدنشان به مجلس ندبه و زاري بر فراق امام زمان منه السلام شرافت داده اند!!!
در حالي كه واقعيت اين است كه آنها مشرف شده اند به حضور در جلسه دعاى ندبه و اين مردم هستند كه افتخار پيدا كرده اند به شركت در جلسه دعاى ندبه نه اينكه جلسه مفتخر به حضور آنها شده است

اشكال ديگرنحوه بيان آن دعاخوان طوري بوده كه گويا دعا خواندن و دعا كردن فضيلتي براى اوست

مطلب ديگر اينكه
اگرچه بيان تشرفات (معتبره واقعيه) و شواهد حضورحضرت ميان مردم؛ براى مستعدين كار بسيار خوبى است و از موارد اقامه معارف الهيه مى باشد،
اما نحوه بيان آنها علاوه بر انتخاب مخاطب مستعد و غير منكر
بايد
بيان طورى باشد كه در مقام مطرح كردن حضرت باشد
و نه معرفي اشخاص و عنوانى براى مشرف شدگان
چه برسد؛ گويا امتيازى براى خود راوى
و يا توابع غيرصحيح ديگر را موجب می شود
مثل ايجاد عنوانى كه چون مذاكره اين مطالب مي كنند گويا صاحب عنوانى است اهل اين مطالب و عناوين و...هستند،


و رويكرد انكار حضرت در اين واقعه بسيار گوياست كه
عليرغم فضيلت تلاوت دعاى ندبه و اقامه مجالس آن و دعاى براى متوسلين
اما كمترين نقصان تعبير و يا بوى عنوانى براى گوينده
چطور حضرت را ناراحت كرده كه از جلسه تشريف برده اند

فلذا ناقلين ومروجين وقايع تشرفات بايد خيلي مواظبت كنند كه

علاوه بر نيت خالص داشتن
در نحوه بيان هم طوري تعبير و رفتار كنند كه
فقط و فقط حضرت مطرح باشند
و براى مطرح شدن حضرت انجام داده باشند
نه عنوان و شهرتي براى غير حضرت

حتى خود اين مرحوم (سيدعلى) نقل كرده كه

بخاطر نقل تشرفاتش و شناخته شدن به عنوان اهل تشرف
مدتى محروم مى شود
= يعني با اينكه مطالب واقعيت داشته
و مجاز هم بوده نقل كند
اما نهايتا اين شهرت موجب توقف توفيقاتش مي شود
تا اينكه ملتزم مي شود به عدم نقل وقايع ,,,, و مجددا توفيقاتش برگشته
و گاه به گاه به تشرف نائل مى شود

فلذا خيلي مهم است كه چه عنوان و رويكردي در مخاطب ايجاد مي كند
آيا به حضور حضرت در میان موالیان توجه پيدا مي كند؟
يا اينكه به اين مشغول مي شود كه: فلاني اهل تشرف است؟
و اينها خيلي مهم است
و حتى ارادتمندان و مستمعين بايد مراقبت كنند كه چه نوع برداشتي بكنند
به حضور پیوسته و همه جايى حضرت توجه كنند
نه كي اهل تشرف است
كي چند تا
كي بيشتر؟ كي كمتر؟
وشروع به مقايسه و وزن كردن افراد
اينطوري ولو صاحب واقعه يا راوى نيت خالص داشته
اما با كج فهمى و بيراهه برداشت كردن مخاطب
سبب محروميت صاحب واقعه هم مي شوند
و لذا بايد به اين نوع نكات توجه كنند

5 - انجام زيارت و دعاى براى حضرت در مشاهد آثار مهدوى منه السلام:
سلام الله على مولانا صاحب الأمر والعصر و الزمان محمد بن الحسن المهدي القائم بأمر الله، و قطع الله غَيبته وسَتره بظُهوره الفَورى على طواغيت العالَم و وفقنا الله للإتصال بحضرته و صُحبته مع رضايته، ونُصرته وخدمته

6 - سپس افضل زيارات امام زمان عليه السلام
كه در سرداب مقدس خوانده مى شود تلاوت شد
ان همه زيارت براى حضرت است
چرا اين زيارت معرفي و به آن حضرت زيارت شد؟
چون:
علاوه بر اينكه ماثور از حضرات است
حاوي بهترين مضامين در سلام و دعا براى حضرت
و توضيح وضعيت موالين در دوران غيبت
و دعاهايي كه براى حضرت و خودش مي كند
اين زيارت از نظر مضامين
ممتازترين زيارات حضرت است
چون که:
از حضرات ماثور بوده
و مي شود گفت حاوى بهترين مضامين سلامها و دعاها براى حضرت و خود متوسلين (در موضوع ارتباط با حضرت) است


بيان حال مواليان از خواص در فراق حضرت و براى ظهور است

اين زيارت در سرداب مقدس سامراء جزو آداب آن مي باشد:

اللّٰهُ أَكْبَرُ اللّٰهُ أَكْبَرُ اللّٰهُ أَكْبَرُ، لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَكْبَرُ وَ لِلّٰهِ الْحَمْدُ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِي هَدانا لِهَذا وَعَرَّفَنا أَوْلِياءَهُ وَأَعْداءَهُ، وَوَفَّقَنا

لِزِيارَةِ أَئِمَّتِنا، وَلَمْ يَجْعَلْنا مِنَ الْمُعانِدِينَ النَّاصِبِينَ، وَلَا مِنَ الْغُلاةِ الْمُفَوِّضِينَ، وَلَا مِنَ الْمُرْتابِينَالْمُقَصِّرِينَ . السَّلامُ عَلَىٰ وَلِيِّ اللّٰهِ وَابْنِ أَوْلِيائِهِ، السَّلامُ عَلَى الْمُدَّخَرِلِكَرامَةِ أَوْلِياءِ اللّٰهِ وَبَوارِ أَعْدائِهِ، السَّلامُ

عَلَى النُّورِ الَّذِي أَرادَ أَهْلُ الْكُفْرِ إِطْفاءَهُ فَأَبَى اللّٰهُ إِلّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ بِكُرْهِهِمْ، وَأَيَّدَهُ بِالْحَيَاةِ حَتَّىٰ يُظْهِرَ عَلَىٰ يَدِهِ الْحَقَّ بِرَغْمِهِمْ، أَشْهَدُ أَنَّ اللّٰهَ اصْطَفَاكَ صَغِيراً، وَأَكْمَلَ لَكَ عُلُومَهُ كَبِيراً، وَأَنَّكَ حَيٌّ لَا تَمُوتُ

حَتّىٰ تُبْطِلَ الْجِبْتَ وَالطَّاغُوتَ؛ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ خُدَّامِهِ وَأَعْوانِهِ عَلَىٰ غَيْبَتِهِ وَنَأْيِهِ، و َاسْتُرْهُ سَتْراً عَزِيزاً، وَاجْعَلْ لَهُ مَعْقِلاً حَرِيزاً، وَاشْدُدِ اللّٰهُمَّ وَطْأَتَكَ عَلَىٰ مُعانِدِيهِ، وَاحْرُسْ مَوالِيَهُ وَزائِرِيهِ . اللّٰهُمَّ كَما

جَعَلْتَ قَلْبِي بِذِكْرِهِ مَعْمُوراً، فَاجْعَلْ سِلاحِي بِنُصْرَتِهِ مَشْهُوراً، وَ إِنْ حالَ بَيْنِي وَبَيْنَ لِقائِهِ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِكَ حَتْماً، وَأَقْدَرْتَ بِهِ عَلَىٰ خَلِيقَتِكَ رَغْماً، فَابْعَثْنِي عِنْدَ خُرُوجِهِ ظاهِراً مِنْ حُفْرَتِي

مُؤْتَزِراً كَفَنِي حَتَّىٰ أُجاهِدَ بَيْنَ يَدَيْهِ فِي الصَّفِّ الَّذِي أَثْنَيْتَ عَلَىٰ أَهْلِهِ فِي كِتابِكَ فَقُلْتَ: ﴿كَأَنَّهُمْ بُنْيٰانٌ مَرْصُوصٌ﴾. اللّٰهُمَّ طالَ الانْتِظارُ، وَشَمِتَ مِنَّا الْفُجَّارُ، وَصَعُبَ عَلَيْنَا الانْتِصارُ، اللّٰهُمَّ أَرِنا وَجْهَ وَلِيِّكَ

لْمَيْمُون؛ فِي حَياتِنا وَبَعْدَ الْمَنُونِ؛ اللّٰهُمَّ إِنِّي أَدِينُ لَكَ بِالرَّجْعَةِ بَيْنَ يَدَيْ صاحِبِ هٰذِهِ الْبُقْعَةِ (المشهد االمهدوي في سامراء)، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ يَا صاحِبَ الزَّمانِ، قَطَعْتُ فِي وُصْلَتِكَ الْخُلَّانَ، وَهَجَرْتُ

لِزِيارَتِكَ الْأَوْطانَ، وَأَخْفَيْتُ أَمْرِي عَنْ أَهْلِ الْبُلْدانِ، لِتَكُونَ شَفِيعاً عِنْدَ رَبِّكَ وَرَبِّي وَ إِلَىٰ آبائِكَ وَمَوالِيَّ فِي حُسْنِ التَّوْفِيقِ لِي، وَإِسْباغِ النِّعْمَةِ عَلَيَّ، وَسَوْقِ الْإِحْسانِ إِلَيَّ .اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ

أَصْحابِ الْحَقِّ، وَقادَةِ الْخَلْقِ، وَاسْتَجِبْ مِنِّي مَا دَعَوْتُكَ، وَأَعْطِنِي مَا لَمْ أَنْطِقْ بِهِ فِي دُعائِي مِنْ صَلاحِ دِينِي وَدُنْيايَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ.


7 - تعدد ارتباط مرحوم سيدشفتي و فرزندشان با اماكن يا مربوط به حضرت يا مشرف به حضور حضرت نشانه ارتباط و تناسبي با حضرت است يكي اين مسجد كه مشهد اثار مهدوي منه السلام است ساخته مرحوم سيد شفتي است
دوم خانه مرحوم سيد هم كه از مشاهد اثار مهدوي منه السلام است
سوم پسرشان هم مرحوم سيد اسدالله وكيل حضرت در خريد بستان صاحبيه در شمال مسجد سهله ...
آن موارد وقايع و نكاتش اشاره شد
و در ادامه اونلاين هم زيارت شد
و به زيارت مرقد سيدشفتى ختم شد

8 - شايان ذكر است كه
ضريح مرحوم شفتي با زيارت حرم بقيع همتا بوده است و اين دو يك ساخت و سازنده و يك طرح داشته اند كه براى ديدن ضريح منهدم شده بقيع مي توان ضريح سيد شفتي را زيارت كرد

Image
najm155
 
پست ها : 27
تاريخ عضويت: چهارشنبه ژوئن 08, 2016 4:54 am

بازگشت به شهر اصفهان و حومه


Aelaa.Net