اصول قرائت ابوجعفر از قراء عشرةاصول قرائت ابوجعفر مدنيhttps://www.nquran.com/ar/view/16682/ ابن وردان و ابن جماز راویان قرائت ابوجعفر مدنی
تفاوت دو روايت ابوجعفر مدني =ابن وردان و ابن جمازhttps://www.nquran.com/ar/view/21655/برای مشاهده تصاویر روی آنها کلیک نمایید
============================
تذكر براى مبحث تلاوت فعلى در جلسات تلاوت
اينطور تكرار مي شود كه (گويا همه جا) "صله ميم جمع به واو" جزو قرائت ابوجعفر مدني است
اين تعبير دقيق نيست
هر جا صله كند ميم جمع را؛
يعني بوصل بخواند ميم جمع را با كلمه بعدي
در آنجا ميم مضموم را با واو صله مي كند
اما كجاست اين موارد آن در مصحفش ذكر شده است
والبته جزئيات ديگري هم دارد قرائتش در اين مبحث
در همان مصحف ابوجعفر مدني
به عنوان
اصول قرائت ابوجعفر مدني معرفي مي كند
آخرش با مثال و توضيح مختصر و رنگي
به آنجا بايد رفت و آنرا با دقت خواند كه
اولا چه مواردي ميم جمع را مضموم مي خواند
ثانيا چه مواردي ميم جمع را به صله مي خواند يعني متصل با كلمه بعدي مي خواند
و استثناءاتش در اين دو مبحث چيست
اين از قرائت ابوبجعفر مدني
و البته ممكن است دليلي از لغت فصيح پيدا شود كه مواردي علاوه بر موارد قرائت ابوجعفر؛ همين روش مضموم خواندن باشد
اما فعلا قرائت ابوجعفر مدني را مي خوانيد و نسبت مي دهيد
دقيق باشد نسبت و توضيح و تصويري كه ارائه مي دهيد
در مضموم خواندن هاء ضمير هم همينطور است
برخي را حتى حفص و سايرين هم مضموم مي خوانند برخي را كه سايرين مكسور مي خوانند مثل ابوجعفر مدني هم علاوه اينها را نيز مضموم مي خواند
برخي را فقط حمزه زيات كوفي مي خواند
اما چون اصل لغت هاء ضمير نشانه اش رفع است و در لغت فصيح همه را به ضم مي خوانند فلذا به عنوان نشانه لغت فصيح همه اش را مضموم مي خوانيم در قرائت موافق نزول وحي ديگر به قرائت فلان و بهمان كاري نداريم
اما وقتي به عنوان يك قرائت نسبت مي دهيم بايد محدود به همان موارد باشد
هرجا ميم جمع مضموم و به وصل بخواند آنوقت به واو متصل مي كند با بعديش اما اگر اخر آيه يا مكان وقف باشد اينجا وصل نمي خواند كه بخواند واو بكار برد يا حتی مضموم بخواند
فلذا هر گردویي گرد است اما هر گردي گردو نيست
و اينها را فرق بايد گذاشت
چون برخي تصور كرده اند كه از دم هر جا ميم جمع بود مضموم است و همه جا هم به وصل خوانده است و همه اينها هم واوا بكار برده است = اين برداشت دقيق نيست بلكه موارد هم صحيح نيست
در همان تصوير اول دو تا از مثالها ميم جمع است ولي ساكن خوانده است
فلذا دقت شود
و خوبست
وقتي قرائتي از قراء اربع عشر به عنوان شواهد موافق نزول وحي مي خواهد استفاده شود و استناد به آن بشود
قبل از اينكه از ويديوها و نوارها در حين استماع آشنا شوند
اول مصحف تخصصي آن صاحب قرائت ملاحظه شود
و به اصول قرائت او كه در اخر يا اول مصحف مي آورند مراجعه شود
و ابتدا مبحث مورد استناد او در درس (مثل الان موارد هاء و ميم جمع مضموم) را از اصول قرائت او خواند
و توضيح و تطبيق شود
كه وقتي در بخش استماع شنيده مي شود
بدانيد كجاها مورد نظر است
و همنيطور شانسي از طريق استماع مواجه نشويد با برخي موارد رعايت شده
و سؤال پيش بيايد چرا بقيه را رعايت نكرد وووو
اگر با اين نكات و توجهات استماع و بررسي كنيد آنوقت مي توانيد موارد استثناء و عدم التزام ان قرائت را استخراج كنيد
هم در تعليم تذكر بدهيد اينجاها رعايت نكرده
و بررسي كنيد آيا مستند خواندن اين وارد وجود دارد در قراءات ديگر و يا اصول لغت عربي فصيح
يا اينها واقعا استثناء هستند
از مواردي كه ميم جمع دارد اما مضموم نخوانده و به وصل نخوانده ولذا واو هم بكار نبرده
چون در ايجا وقف و اقلا سكت را ترجيح مي دهد ولذا وقف مي كند نه مضموم خوانده نه به صله و وصل و نه واو
ولي در اينجا ميم جمع را هم مضموم خوانده هم به وصل خوانده با كلمه بعدي و در صله ميم مضموم جمع؛ اشباع ضمه ميم كرده و واو مدي در تلفظ بكار برده است
--------------------------------------
در جلسه امشب حتى در شرح كلامخواني فوق هم ديده شد كه مجری طبق همان ذهنيت اوليه تشريح مي كند گويا ابوجعفر مدني همه جا ميم جمع را مضموم و همه جا صله و به وصل و بواو ملتزم است
اين روش درست نيست وقتي انسان متني راشرح مي دهد اگر تحقيقي و يا سؤالي دارد بايد اول متن را طبق مفاد خودش تشريح كند بعد مطرح كند اين سؤال برايمان پيدا شده و اين تحقيق كرديم و اينطور يافتيم و چه جوري است نه اينكه اصل کلام را مطابق برداشت برخلاف صريخ مفاد به اسم شرح مجددا بگويد
فلذا در نوشتار اونلاين نوشتم
در راهنماي اصول قرائت ابوجعفر مدني = ميم ضمير جمع هميشه مضموم نيست
اصلا اين شماره كلامخواني براى اين نوشته شد
كه اين القاء اشتباه در اين درس مي شد
و مجری تكميل كرد كه در وقف مضموم نمي خواند
كه تذكرداده شد
فقط در وقف نيست
براى همين كلامخواني65 نوشته كه اصول ابي جعفر و امثله اش را بخوانيد
و بدانيد كه در قرائت او مضموم خواندن ميم ضمير جمع كليت ندارد
و مواردي اينطور قرائت ندارد و مواردش را بشناسيد
و در مصحف هم دقت شود
موارد مضموم خواندن و نخواندن را بشناسيد
همچنين مجری از طريق شناسه شخصي پرسيده اند:
سلام علیکم
از توضیح و راهنمایی در مورد نحوه استفاده از مصحف تخصصی و مراجعه به اصول قرائت متشکرم
در مصحف ابی جعفر
در بررسی اصولش از مصحف فراتیه و یک سایت که قبلا معرفی شده بود
در موارد غیر وقف استثنا نیاورده بودند
در حدود دو جزء که دیدم در مواضع وقف مثل علامت ج
اگر مصادف با میم ضمیر جمع شده
علامت ضمه و صله را گذاشته است که اگر با وصل خوانده شود با ضمه و صله خوانده شود
در مثالی که تصویرش درج شده که میم را ساکن گذاشته
در متن مصحف انجا را علامت ضمه و صله را گذاشته است
كه پاسخ داده شد
اين موارد بايد بعد مطالعه دقيق و كامل مصحف قرائت ابی جعفر مدني؛ بررسي و استقصاء شود
كه كجا بدون اينكه محل وقف باشد هم مضموم نخوانده
چون آنهايى كه راهنماي مصحف ابوجعفر مدني را تنظيم و و مثالها آورده اند
قطعا با مطالعه و اطلاع تنظيم كرده اند
و اگر همه موارد مضموم بود
قاعدتا بايد مي نوشتند
يضم ميم الجمع جميع المصح الا عند الوقف
و چون چنين ننوشته اند
بلكه مثال ساكن را هم گذاشته اند
حتما حسابي دارد
و با چند صفحه بررسي كردن؛ نمي شود حكم كرد كه راهنماي مصحفش ايراد دارد